In veel organisaties wordt in de laatste maanden van het jaar teruggeblikt op de gebeurtenissen en successen. Dit betekent kerstborrels en etentjes maar natuurlijk ook het bedanken van relaties en medewerkers met een kerstgeschenk. 

Het kerstpakket or relatiegeschenk is een uitgelezen kans om jouw blijk van dank te geven en staat natuurlijk ook symbool voor de organisatie of degene die het geeft. Je wilt dan ook niet aankomen met een dertien-in een dozijn cadeau maar liever iets geven dat de waarde van jullie relatie kracht bij zet.

Wat zijn typische kerstgeschenken?

Hét traditionele kerstcadeau voor medewerkers is het kerstpakket: Een box met diverse artikelen in een bepaald thema. Het voordeel is dat je hiermee voor een relatief laag, standaard budget een uitgebreid cadeau biedt met de funfactor van het uitpakken. Het nadeel is dat ontvangers vaak een deel van de artikelen niet kunnen gebruiken. Je ziet dan ook steeds vaker dat men deze kan weggeven aan het goede doel. Tegelijkertijd zien we hierdoor ook een nieuw veelvoorkomend cadeau: het keuzegeschenk. Dit is tegoedbon die de ontvanger kan besteden aan aan artikel naar keuze uit de daarvoor ingericht webshop. Meer keuzevrijheid voor de ontvanger dus, maar ook vrij onpersoonlijk. Een creatief alternatief zijn de kerstmarkten die sommige werkgevers zelf organiseren.

 

 

Veelvoorkomende relatiegeschenken

Waar sommige bedrijven hun kerstpakket ook een klanten cadeau doen, zijn de meeste relatiegeschenken toch anders dan het geschenk voor medewerkers. Veelal geeft men een flesje wijn cadeau, geselecteerd op kleur en prijs. Daarnaast bieden sommige productiebedrijven een creatief item aan vanuit de eigen collectie: denk aan een drukkerij die een kalender cadeau doet. 

Drie tips voor een uniek kerstgeschenk

Klinkt het bovenstaande herkenbaar en wil je voorkomen met zo’n standaard kerstgeschenk aan te komen? Met deze tips geef je eenvoudig een persoonlijke twist aan de traditionele geschenken of zelfs een uniek cadeau. 

1. Bedenk waar je als organisatie voor staat

 

Idealiter geeft het relatiecadeau of kerstgeschenk aan waar jij als organisatie voor staat. Heb je duurzaamheid hoog in het vaandel staan, dan zal je geen plastic rommel cadeau willen doen. Je kan dan bijvoorbeeld voor lokale, biologische lekkernijen gaan, handgemaakte producten of een biologische wijn die aangeeft waar jij voor staat. 

En spreekt haast voor zich dat een diëtist geen suikergoed cadeau zal doen aan relaties, maar een suikervrije champagne is natuurlijk een verrassende twist op een flesje wijn. En wat te denken van een spelletje die de ontvanger in beweging zet?

 

2. Personaliseer je geschenk voor de ontvanger

 

Naast jouw eigen boodschap is het contactmoment ook zeer geschikt om te laten zien dat je de ontvanger erkent. Hiertoe wil je je geschenk personaliseren. Dit kan op meerdere manieren. Het bedrukken van artikelen met jouw eigen logo of boodschap is de meest voorkomende, maar echt gepersonaliseerd voor de ontvanger is dat natuurlijk niet. Een op naam gesteld cadeau, iets in de juiste maat (bij kleding) of een persoonlijke boodschap zijn direct al een stuk duidelijker.  

Nog beter is om iets uit te zoeken wat past bij de ontvanger of jullie relatie. Is het een partner waarmee je vaak samen complexe puzzels legt: geef een (gezamenlijke) escaperoom-ervaring cadeau? En weet je dat de ontvangende partij van lekker koken houdt: Geef een kookboek, of nog persoonlijker: een door jou geselecteerd recept met bijpassende wijn cadeau. 

Twist op het traditionele relatiegeschenk

 

Door het geschenk persoonlijk te selecteren en/of af te stemmen op de ontvanger, geef je eenvoudig een twist op de standaard relatiegeschenken: vaak ook passend binnen het budget die je daarvan gewend bent. De extra moeite die het kost om een goede keuze te maken zijn het op termijn zeker waard: de investeert immers in een relatie. Ook het integreren van je eigen strategie en uitgangspunten in een geschenk maakt het al eenvoudig om waarde te creëren vanuit de boodschap die je met je cadeau uitstuurt. 

Op deze manier alternatieven vinden voor de onpersoonlijke geschenken kan vrij eenvoudig; doe maar eens een google opdracht. Let er echter wel op dat de keuze voor een grote leverancier met gestandaardiseerd productaanbod, ondanks je goede bedoelingen, toch onpersoonlijk over kan komen. Kijk daarom vooral eens bij lokale partijen: niet alleen help je zo andere ondernemers, het straalt ook uit dat je moeite hebt gedaan en je wordt vaak voorzien van een unieker geschenk. 

3. Kies voor een uniek relatiegeschenk

 

Naast de twist op het traditionele geschenk kun je natuurlijk ook een uniek alternatief zoeken en zo een indruk achterlaten. Dit is natuurlijk een stuk lastiger en hangt dan ook vaak af van je eigen creativiteit. Kijk hiervoor vooral eens bij makersmarkten en lokale werkplaatsen: hier worden vaak unieke en creatieve producten gemaakt en kunnen de makers ook maatwerk aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan borrelplanken gemaakt van hout uit jouw vestigingsplaats, een bijzondere kaarsenset of een handgemaakte lederen brillenkoker. Belangrijk is in dit geval om ergens mee te komen wat iemand niet verwacht, maar wat wel een link heeft met jouw als organisatie. Duurzame en handgemaakte producten worden vaak gewaardeerd.

 

Geef een beleving cadeau

Naast artikelen kun je natuurlijk ook een beleving cadeau doen. Hiermee geef je de boodschap aan dat ontspanning ook belangrijk is biedt je meerdere momenten vanuit jouw cadeau: het krijgen, plannen en uitvoeren. Dat laatste geeft natuurlijk een een goed gespreksonderwerp met relaties. Een beleving kun je al eenvoudig cadeau doen in de vorm van bonnen met een specifiek budget. Zet je echter een stapje extra dan kom je tot een unieke beleving die jouw relatie kracht bij zet. Zo Geef je met een DIY proeverij een bruisende beleving voor het ontvangende team cadeau of breng je klanten met een citygame naar jouw vestigingsstad.

Tip: Unlock the Bottle als relatiegeschenk

Een bijzondere beleving om cadeau te toen is natuurlijk ook een escapegame van Unlock the Bottle. Dit thuismysterie is de eerste en enige escapegame met een drank als integraal onderdeel van de spelervaring. De combinatie van uitdagende puzzels, verrassende attributen en kwalitatieve drank(en) maken het een unieke beleving voor een breed publiek. En dat niet alleen: het is ook nog eens een leuke twist op een flesje wijn of pakketje bieren! 

Onze klanten geven geven Unlock the Bottle vaak als onderdeel van een groter pakket aan medewerkers, bijvoorbeeld met een lekkere fles bubbels en/of snacks. Dit kun je helemaal zelf doen met de bovenstaande tips, maar desgewenst kunnen wij je ook helpen. Neem dan contact op voor de mogelijkheden!